Regels van Roar

De oude dokter Swindle heeft een laboratorium, dat hij niet meer gebruikt. Wetenschappers ontdekken dat daar 3 jonge monsters leven. Helaas willen de monsters steeds het laboratorium ontvluchten. Ze hebben goede intenties, maar ze zijn behoorlijk impulsief en jagen daarmee de inwoners van de gewone stad schrik aan. Kun jij de monsters vangen voordat de politie dat doet?

Officiële Roar regels downloaden →

Uitleg over Roar:

    Jongen met krullen en koptelefoon zit met de voeten op de bank gekruisd en kijkt gelukkig naar zijn smartphone

    Geschiedenis van Roar

    Het spel Roar heet eigenlijk ‘Roar! Catch the Monster’ en is in 2015 uitgebracht door 999 Games en Trefl. Hubert Spala is de ontwerper van het spel. Bij dit spel is het de bedoeling dat je het monster vangt. Dit spel speel je het best met 2 tot 4 spelers. In ongeveer een half uurtje ben je uitgespeeld. De app speelt bij dit spel een centrale rol, wat het erg modern maakt.

    Welke regels zijn er bij Roar?

    Bij Roar moet je je aan een aantal spelregels houden. We leggen ze beknopt uit.

    Spelen met de app

    Dit bordspel speel je met een ondersteunende app. Deze kun je downloaden voor Android en iOS. Je vindt alles over de app op roarthegame.com/app. Op het mobiele apparaat kies je je monster en lees je welke eigenschappen je moet uitdragen tijdens het spel. Ook wordt er een missie gekozen.

    Regels voor monsters

    Wanneer je een monster bent, mag je elke beurt maximaal 3 velden bewegen. Dat mag horizontaal of verticaal. Nadat je je hebt verplaatst, moet je op de bevestigingsknop drukken. De app speelt dan geluiden van de gebouwen en locaties af, die verraden waar het monster is. Deze geluiden fungeren als belangrijkste aanwijzingen voor de wetenschappers. Na het afspelen van de geluiden is de speelbeurt voor de monsters afgelopen. Je zet de tijdpion 1 veld op het tijdspoor achteruit.

    Regels voor wetenschappers

    Een wetenschapper mag zijn fiche 1 of 2 velden in een richting naar keuze verplaatsen. Je bepaalt zelf in welke volgorde je de wetenschappers verplaatst. Een wetenschapper mag in zijn beurt niet meer dan 1 keer bewegen. In plaats van een normale beweging, mag je ook een speciale eigenschap activeren. Heb je je zet gedaan? Dan scant het monster het speelbord, om zo de locaties van de wetenschappers te updaten. Wil je als wetenschapper je speciale eigenschap spelen? Dan draai je de wetenschappertegel naar de kant met de schuifknop. Kondig ook aan dat je de speler eigenschap speelt. De speler die het monster speelt, scant dan de bijbehorende fiche van de wetenschapper.

    Officiële regels van Roar downloaden

    De regels van het spel Roar worden meegeleverd. Je vindt ze ook terug in de app. Wil je liever het hele regelboek bekijken? Dan kun je deze ook als PDF-downloaden. Download nu de spelregels van Roar en van het monster!

    Officiële Roar regels downloaden →

    Hoe speel je Roar?

    Roar spelen is niet moeilijk, omdat de app eigenlijk ervoor zorgt dat het spel volgens de regels verloopt.

    1. Het spel voorbereiden

      Wanneer je het spel gaat voorbereiden, leg je allereerst het speelbord met de gekozen kant (moeilijk of eenvoudig) naar boven op tafel. Een van de spelers wordt het monster en krijgt het mobiele apparaat, om het spel te besturen. De andere spelers verdelen de 3 wetenschappers onder elkaar. De speler die het monster speelt, neemt 3 monstertegels. De wetenschappers krijgen ook de wetenschappersfiches en elk 1 onderzoekstableau en een set van 4 onderzoeksfiches in 1 kleur. Zet de tijdpion op het spoor.

    2. De app voorbereiden

      Bereid de app voor door deze te downloaden en het spel te starten of eerst de informatie te lezen. Degene die het monster speelt, mag uit een van de drie monsters kiezen. Je krijgt dan te zien hoe je de rol speelt.

    3. Een speelbeurt uitvoeren

      Hoe je je speelbeurt uitvoert, hangt af van of je het monster of een van de wetenschappers bent. Je vindt hierboven wat de regels voor elke rol zijn.

    4. Einde van het spel

      Er zijn twee mogelijkheden: of de wetenschappers winnen, of het monster wint. De wetenschappers winnen als een van het op hetzelfde veld als het monster staat. De app constateert of dat het geval is. De wetenschappers winnen ook als het monster zijn missie niet binnen het gestelde aantal beurten heeft vervuld. De status hiervan zie je in de statusbalk van de app. Het monster wint als hij zijn missie binnen de gestelde tijd heeft volbracht. Tijdens het spel moet het monster een paar locaties zeker hebben bezocht. Een locatie is bezocht als het monster op een aangrenzend veld eindigt.

    Veelgemaakte fouten bij Roar

    Bij Roar is het heel belangrijk dat je steeds het bord scant. Daarvoor moet het grootste gedeelte van het scherm zichtbaar zijn. Wacht tot de stippen op het speelveld zichtbaar zijn. Het vergeten het spel te scannen, zorgt ervoor dat je het niet goed kunt spelen.

    Benodigdheden om Roar te spelen

    Wat heb je nodig om Roar te spelen/uit te oefenen:

    • Mobiel apparaat voor de app;

    • Fiches;

    • Speelbord;

    • Monstertegels;

    • Wetenschappertegels;

    • Minimaal 3 spelers;

    • Strategie en inzicht.

    Meisje zit op de bank en kijkt naar smartphone met de verlichting in de kamer aan

    Veelgestelde vragen bij Roar

    Kun je Roar zonder app spelen?

    Je kunt Roar niet zonder app spelen. Dat komt doordat je het spel steeds moet scannen en de geluiden uit de app bovendien aanwijzingen vormen voor de andere spelers (de wetenschappers).

    Hoe kies je een monster bij Roar?

    Je kiest een monster bij Roar via de app. Je kunt op de naam van het monster tikken om deze te kiezen. Je neemt dan de corresponderende monstertegel en legt deze zichtbaar voor alle spelers open neer.

    Waarom is scannen belangrijk bij Roar?

    De app fungeert als spelleider. Je moet het spel steeds scannen om ervoor te zorgen dat het spel verder kan gaan. Op die manier houd je het spel ook eerlijk, want de app kijkt ook meteen of iedereen volgens de regels speelt.