Regels van Risk
Risk is een strategisch dobbelspelletje, nog altijd een van de populairste bordspelen in ons land. Het doel is simpel: je moet zoveel mogelijk vijandige gebieden veroveren. Maar hoe je dat precies doet, is nog niet zo simpel. Het spel werkt met legers, gevechten en een stel dobbelstenen. Het spel staat garant voor ongekende spanning aan de eettafel. En je weet voor even hoe het voelt om een wereldheerser te zijn.
Officiële Risk regels downloaden →Uitleg over Risk:
Geschiedenis van Risk
Risk werd in 1957 bedacht door de Franse Oscarwinnaar Albert Lamorisse. Het spel werd oorspronkelijk uitgebracht onder een andere naam, namelijk La Conquête du Monde (De Wereldverovering). Het is een klassiek strategiespel, dat is gecombineerd met een dobbelspel. Het is nog altijd een van de meest gespeelde bordspellen ter wereld.
Miro was de eerste uitgever van het spel in Frankrijk. Jean-Rene Vernes, de uitgever, veranderde de regels een beetje om het eenvoudig te houden. De Amerikaanse variant Parker Brothers had goed contact met Miro, en besloot het spel naar de VS te brengen. Zij voegden bijvoorbeeld de kaarten toe om het spel sneller te laten verlopen. Toen veranderde ook het naam van het spel, naar ‘Risk: the Continental Game’.
Welke regels zijn er bij Risk?
Bij Risk zijn er een aantal spelregels waar je je aan moet houden. We zetten de basisregels uiteen.
Het spelbord
Het speelbord is een kaart met 6 continenten. In totaal telt het 42 gebieden. Elk continent heeft een eigen kleur en bevat tussen de 4 en de 12 gebieden. De getallen die je langs de onderste zuidelijke rand van het bord ziet, zijn de aantallen legers die je krijgt voor een ingeruilde set kaarten. Daar komen we zo op.
De legers
Je hebt zes complete sets van legers. Van elk zijn er drie types: infanterie, cavalerie en artillerie.
Infanterie heeft een waarde van 1;
Cavalerie heeft een waarde van 5 Infanterie;
Artillerie heeft een waarde van 10 Infanterie of 2 Cavalerie.
Je start het spel door de infanteriestukken te plaatsen. Je kunt later handelen in deze legers. Verhandel bijvoorbeeld 5 Infanterie voor 1 cavalerie of 2 cavalerie (of 1 cavalerie en 5 Infanterie) voor 1 artillerie.
Kaarten
42 kaarten hebben een afbeelding van een gebied. Ze kunnen ook een afbeelding van infanterie, cavalerie of artillerie hebben. Twee wildcards zijn gemarkeerd met de 3 soorten legers. Daarnaast zijn er nog 12 kaarten die je alleen gebruikt bij Risk met geheime missies. Dat zijn de geheime missie kaarten. Speel je een variant zonder geheime missies? Dan laat je deze kaarten buiten het spel.
Doel van het spel
Het doel van het spel is werelddominantie. Je moet de wereld proberen te veroveren door alle gebieden op het bord te bezetten. Met andere woorden: je tegenstanders elimineren.
Opstelling
Je kiest een kleur. Tel het aantal legers dat je nodig hebt om het spel te starten.
Met drie spelers krijgt elke speler 35 Infanterie;
Met vier spelers krijgt elke speler 30 Infanterie
Met vijf spelers krijgt elke speler 25 Infanterie;
Met zes spelers krijgt elke speler 20 Infanterie;
Nu rol je een dobbelsteen. Degene met het hoogste aantal ogen neemt een infanteriestuk van zijn of haar stapel en plaatst deze op een gebied, om dit gebied op te eisen.
De speler die links zit, mag nu een leger plaatsen op een onbezet gebied. Daarna doet de volgende speler die links zit van de andere speler, hetzelfde. Zo gaat het door tot elke speler eens aan de beurt is geweest en alle gebieden ingenomen zijn.
Wanneer alle 42 gebieden ingenomen zijn, mag elke speler een extra leger op een gebied plaatst die deze al bezet heeft. Je gaat zo door tot alle spelers al hun legers hebben geplaatst.
Dan pak je het pak RISK-kaarten en schud je deze. Je plaatst de kaarten dicht aan de kant van het bord. Uit deze stapel kun je later in het spel kaarten trekken. Degene die het eerste leger heeft geplaatst, opent ook het spel.
Officiële regels van Risk downloaden
Wil je Risk spelen volgens de officiële regels? Fabrikant Hasbro heeft de officiële spelregels voor Risk online gezet. Deze kun je downloaden in PDF-formaat.
Hoe speel je Risk?
Risk lijkt misschien een ingewikkeld spel, omdat je met legers, aanvallen en verdedigingen te maken krijgt. Het is inderdaad een strategisch spel, maar wel met een kansspel element. Hoe je Risk precies speelt, leggen we je graag uit.
Versla de legers van anderen
Bij Risk probeer je de legers van je tegenstanders te verslaan. Dat kan nog een gevaarlijke klus zijn, want het winnen van een gevecht is afhankelijk van een zorgvuldige planning, gecombineerd met snelle beslissingen. Plaats je legers slim en val op het juiste moment aan.
Voeg nieuwe legers toe
Aan het begin van elke beurt mag je berekenen hoeveel nieuwe legers je wilt toevoegen aan je grondgebied. Dat doe je aan de hand van het aantal gebieden dat je al bezit, de waarde van de continenten die je hebt, de waarde van sets van RISK-kaarten die je inruilt en het specifieke grondgebied dat is afgebeeld op de ingeruilde kaart.
Bezet gebieden van anderen
Bezet de gebieden van anderen met je kaarten. Aan het begin van elke beurt tel je hoeveel gebieden je op dit moment bezet. Deel dat aantal door 3 en rond af naar beneden. Dat is het antwoord op de vraag: ‘Hoeveel legers ontvang ik deze beurt?’ Je plaatst de legers naar keuze op elk gebied dat je bezit. 11 gebieden zijn bijvoorbeeld 3 legers. 14 gebieden zijn 4 legers, 17 gebieden zijn 5 legers. Elke beurt krijg je altijd minimaal 3 legers. Ook als je minder dan 9 gebieden bezit.
Continenten maken
Aan het begin van de beurt krijg je voor elk continent extra legers. Om een continent te controleren, moet je eerst alle gebieden aan het begin van je beurt bezetten. PEr continent krijg je een extra leger. Voor Azië krijg je er 7, voor Noord-Amerika 5, voor Europa 5, voor Afrika 3, voor Zuid-Amerika 2 en voor Australië e.
Kaarten verdienen
Risk speel je door kaarten te verdienen. Aan het einde van elke beurt waarin je een gebied veroverd, zal je een kaart verdienen. PRobeer sets van 3 te verzamelen (in dezelfde soort, 1 elk van de 3 soorten of 2 kaarten en een wildcard. Wanneer je 3 sets hebt verzameld, mag je aan het begin van de volgende beurt de kaarten inruilen voor legers. Dat hoeft niet. Je mag best wachten. Heb je 5 of 6 kaarten aan het begin van je beurt? Dan moet je tenminste 1 setje inruilen.
Ruil kaarten in om een leger te maken
Sets van kaarten ruil je in voor extra legers. Je neemt extra legers op basis van het totaal aantal sets dat dan is verhandeld. Dat moet je natuurlijk wel bijhouden. Na het inleveren van de zesde set, is elke extra set 5 extra legers waard. Wanneer twee van de ingeleverde drie kaarten het beeld heeft van een gebied in jouw bezit, krijg je 2 extra legers. Die legers moet je dan op dat specifieke gebied plaatsen. Je mag in een enkele beurt niet meer dan 2 extra legers krijgen, bovenop degenen die je al ontvangt door het inleveren van kaarten.
Hoe val je aan bij Risk?
Om aan te kunnen vallen, kondig je eerst aan vanuit welk gebied je aanvalt. Je rolt de dobbelstenen tegen de tegenstander die in het gebied zit. Voordat jullie werpen, moet je eerst zeggen welk aantal dobbelstenen dat je gaat rollen, en dan tegelijkertijd de stenen rollen. De aanvaller rolt 1, 2 of 3 dobbelstenen. Je moet steeds één extra leger op je grondgebied hebben dan het aantal dobbelstenen dat je rolt. Op die manier kun je ook legers kwijtraken. De verdediger werpt namelijk 1 of 2 witte dobbelstenen. Ook hier geldt hetzelfde: hoe meer stenen, hoe groter de kans om te winnen, maar ook hoe groter de kans dat je kunt verliezen. Aanvallen bij risk doe je alleen in een gebied dat grenst aan je eigen gebied. Dat gebied is door de stippellijn verbonden. Om aan te kunnen vallen moet je minstens twee legers op het grondgebied hebben van waaruit je aanvalt. Je mag dan doorgaan met aanvallen totdat alle legers die daar aanwezig zijn dood zijn. Bij elke beurt mag je zoveel en zo vaak aanvallen als je wilt.
Uitkomst van een gevecht
De uitkomst van een aanval wordt bepaald door wie de hoogste ogen heeft gerold. Wanneer je de aanvaller bent en je een hoger aantal hebt, win jij en verliest de verdediger een leger uit het aangevallen gebied. Wanneer de dobbelsteen van de verdediger hoger is, verlies je een leger uit het gebied waar vanuit je aanvalt. Dan moet je een leger terug in de doos leggen.
Je positie versterken en winnen
Je mag aan het einde van je beurt de positie versterken. Dat mag zonder veldslag of zonder een aanval. Om dit te doen, verplaats je zoveel mogelijk legers als je wilt van één van jouw gebieden naar één van de aangrenzende gebieden. Vergeet dan niet om de troepen te verplaatsen in de richting van de grenzen. Zo kunnen deze legers helpen bij een aanval. Laat altijd één leger achter.
Veelgemaakte fouten bij Risk
Bij Risk kun je gemakkelijk fouten maken. Het is namelijk best een ingewikkeld spelletje. Deze fouten komen het vaakst voor.
Je weet te veel
Het klinkt raar, maar bij Risk zou je niet te veel moeten weten. Wanneer je weet wat de beste methode is om te winnen, wordt het meer een strategisch kaartspel, waarbij je een collectie aan het verzamelen bent. Dat terwijl het eigenlijk een dobbelspelletje is. Probeer dus niet té strategisch te spelen. Als de rest dat ook doet, gaat het spel namelijk uren en uren door, en dan is het niet leuk meer.
Te veel gebieden bezetten
Als je te veel gefocust bent op aanvallen (het bezetten van gebieden), heb je maar weinig slagkracht over om je eigen gebieden te verdedigen. Er komt een lek in de verdediging. Daardoor kunnen andere spelers er makkelijk met jouw gebieden vandoor gaan. Probeer een beetje te balanceren. Aan de ene kant wil je jezelf niet ‘all over the place’ hebben, en aan de andere kant wil je ook niet niks bezitten. Er moet dus een gezonde balans zijn tussen aanvallen en verdedigen.
Benodigdheden om Risk te spelen
Wat heb je nodig om Risk te spelen/uit te oefenen:
Het RISK-spel zelf (het bord);
Dobbelstenen;
Twee tot zes spelers;
Een strategische blik;
Een ondergrond om het bord op te leggen.
Veelgestelde vragen bij Risk
Waar staat Risk voor?
Risk is afkomstig van het Engelse woord voor ‘Risico’. Bij dit spel loop je namelijk het risico dat andere spelers er met jouw gebieden van doorgaan. Je moet namelijk steeds een keuze maken tussen aanvallen of verdedigen. Zoveel mogelijk gebieden bezetten is het doel van het spel, maar die krijg je niet door alleen maar aan te vallen.
Hoe lang duurt Risk?
Doorgaans kost een potje risk ongeveer 90 minuten. Maak je het te strategisch, dan kan het spel verzanden in uren en uren. Het is een spel waarbij strategie en geluk samenkomen. Wanneer je die twee elementen in het spel houdt, zal het spel niet te lang duren.
Hoe vaak mag je aanvallen bij Risk?
Je mag bij Risk zo vaak aanvallen als je maar wil. Ook als je eerste aanval niet slaagde. Je bepaalt zelf hoeveel keer je aanvalt in welke gebieden. Als je na je aanval tenminste 1 gebied hebt veroverd, mag je de bovenste gebiedskaart van de stapel pakken.
Hoeveel kaarten gebruik je bij Risk?
Er zijn 42 gebiedskaarten bij Risk, een voor elk gebied op het bord . Op de kaart staat de naam en een afbeelding van het gebied. Ook vind je er het symbool voor Infanterie, Cavalerie of Artillerie. Zo weet je wat je precies met deze kaart mag doen.