Regels van Qwirkle

Qwirkle is een bijzonder bordspel. Hierbij moet je op een strategische manier lijnen van dezelfde kleur of vorm maken. Op die manier kun je punten verdienen. Om te weten te komen welke lijnen je kunt maken, moet je er eerst achter komen welke blokken en kleuren je tegenspelers hebben.

Officiële Qwirkle regels downloaden →

Uitleg over Qwirkle:

    Qwirkle of Qwixx

    Geschiedenis van Qwirkle

    Qwirkle werd in 2010 ontworpen door Susan McKinley Ross en uitgegeven door MindWare. Het deelt een aantal kenmerken met Rummikub en Scrabble. In 2011 werd het spel uitgeroepen tot Spiel des Jahres. Susan McKinley Ross bedacht Qwirkle toen ze twee vrienden Scrabble zag spelen. Ze bedacht zich dat haar favoriete onderdeel van het spel is als een woord in twee verschillende richtingen wordt gespeld. Daarom bedacht ze een spel waar dat een doel op zich is, maar dan met vormen en kleuren. Dat werd Qwirkle.Het spel wordt onder meer naar Eric Martin, redacteur van Boardgame News, gestuurd. Hij nam het mee op reis naar Berlijn en speelde het spel daar met andere gameontwerpers. Ontwerper Thorsten Gimmler van Schmidt Spiele nam contact op met Mindware en vroeg de rechten aan voor een Duitse release. En zo werd het ook in Europa een geliefd spel.

    Welke regels zijn er bij Qwirkle?

    Qwirkle heeft hele simpele spelregels, maar wel met grote gevolgen voor je beurt:

    Blokken trekken

    Elke speler trekt 6 blokken. Daarna moeten ze zo geplaatst worden, dat geen andere speler ze kan zien. Dit vormt het dek van de speler. Daarna bepaal je wie de meeste blokjes heeft met hetzelfde kenmerk. Bijvoorbeeld dezelfde vorm of kleur. Die speler legt dan de blokjes in een rij of kolom. Dat is meteen ook de score van de eerste beurt.

    Acties tijdens een beurt

    Tijdens een beurt kun je drie dingen doen: blokjes toevoegen aan het raster, twee of meer blokken toevoegen of sommige van de blokjes inruilen voor andere blokjes. Je bepaalt zelf elke beurt welke actie je wilt nemen.

    Blokken toevoegen

    Wanneer je blokken toevoegt, moet je erom denken dat ze moeten aansluiten bij alle andere blokjes. Ze moeten bovendien een lijn van minimaal twee of meer blokjes vormen. Een lijn heeft allemaal dezelfde vorm of dezelfde kleur. Je mag geen blokken toevoegen die niet dezelfde vorm of kleur hebben als de blokken die al in de lijn aanwezig waren.

    Officiële regels van Qwirkle downloaden

    Ben je de spelregels van Qwirkle kwijt? Dan kun je ze in het Nederlands terugvinden op het internet. Download de spelregels nu in PDF-formaat.

    Officiële Qwirkle regels downloaden →

    Hoe speel je Qwirkle?

    Qwirkle is op zich een simpel spelletje, maar je moet er wel wat strategisch inzicht voor hebben. Dit is hoe je het speelt:

    1. Een actie doen

      Bij elke beurt mag je kiezen uit 3 acties: een blokje toevoegen aan het raster en blokken in je dek zetten, twee of meer blokken toevoegen of je blokjes ruilen. Elke beurt bepaal je opnieuw wat de beste strategie is.

    2. Wissel blokjes in als je niet kunt leggen

      In sommige gevallen kun je geen blokken leggen. Dan moet je sommige van je blokken inwisselen voor andere blokken. Je legt de blokjes opzij die je wilt ruilen, en trekt daarna de vervangende blokjes. Je mengt de blokjes met degene in de zak, en schudt daarna de zak grondig.

    3. Punten verdienen

      Tijdens het spel kun je punten verdienen door een lijn te maken. Voor elk blokje in de lijn, krijg je een punt. Wanneer een blokje onderdeel is van twee verschillende lijnen, krijg je 2 punten. Je kunt ook bonuspunten verdienen. Dat gebeurt als je een lijn van 6 blokjes voltooit. Je hebt dan een Qwirkle. Spelers mogen geen lijnen maken van meer dan 6 blokken.

    4. Eind van het spel

      Zijn er geen blokjes meer over? Dan gaat het spel gewoon door. De spelers kunnen alleen hun dekjes niet vullen aan het einde van hun beurt. De eerste speler die al zijn blokjes heeft opgebruikt, eindigt het spel en krijgt een bonus van 6 punten. Degene met de hoogste score, is de winnaar.

    Veelgemaakte fouten bij Qwirkle

    Bij dit spel is het noodzakelijk dat je goed oplet op welke blokken en kleuren andere spelers hebben, en hoe de lijnen eruit zien. Je mag alleen maar blokken leggen als je dezelfde kleur of vorm kunt toevoegen. Bovendien mag een lijn maar uit 6 blokken bestaan. De grootste fout die je kunt maken, is het overzicht over het spel verliezen. Dan kun je eigenlijk geen zetten meer doen. Denk elke beurt al na over de volgende zet.

    Benodigdheden om Qwirkle te spelen

    Wat heb je nodig om Qwirkle te spelen/uit te oefenen:

    • 108 blokken in 6 kleuren en 6 verschillende vormen;

    • Een zak;

    • Het instructieboekje;

    • Minimaal twee spelers.

    Veelgestelde vragen bij Qwirkle

    Hoe mag je leggen bij Qwirkle?

    Je mag bij Qwirkle de lijn afmaken. Dat doe je door dezelfde vormen of dezelfde kleuren te leggen. Leg je bijvoorbeeld een oranje lijn, dan moeten alle vormen in die lijn oranje zijn. Leg je een lijn met alleen maar vierkanten, dan mogen de kleuren afwijken, maar de vorm niet. Je mag alleen bijleggen als er nog geen 6 blokjes in de lijn zijn gelegd.

    Wanneer moet je ruilen bij Qwirkle?

    Je moet niet ruilen, maar het mag wel. Dit mag als je geen zetten meer kunt doen. Ruil je blokjes dan in voor blokjes van de stapel. Trek nieuwe blokken en kijk of je daar wel weer mee verder kunt.

    Hoe scoor je bonuspunten bij Qwirkle?

    Je scoort bonuspunten als je een lijn van 6 blokjes voltooit. Je krijgt daar 6 bonuspunten voor. Je hebt dan een Qwirkle gescoord. Spelers mogen geen lijnen maken van meer dan 6 blokjes.