Regels van Medina

In de woestijn is het gortdroog. Er woont niemand, en dat biedt kansen. Jij kunt een rijke sjeik worden die een totaal nieuwe hoofdstad uit de grond stampt. Er is wel een probleem: alle spelers willen de macht krijgen, wat een complete strijd betekent. Bouw jij vliegensvlug een complete stad?

Officiële Medina regels downloaden →

Uitleg over Medina:

    Twee jonge Arabische vrienden houden elkaars hand vast

    Geschiedenis van Medina

    Medina is bedacht en ontworpen door Stefan Dorra in 2001. Hij werkte samen met Hans im Glück en met Rio Grande Games, die het spel uitgaven. In het spel strijden meerdere spelers om de invloedrijkste ontwikkelaar van Medina, een woestijnstad in de buurt van het Atlasgebergte, te worden. Het verhaal speelt zich af in het jaartal 1822. In 2001 werd het spel genomineerd voor de Deutscher Spiele Preis en voor Jeu de l'Année in 2003. Beide keren greep Dorra naast de prijs.


    Welke regels zijn er bij Medina?

    Bij Medina gaat het erom dat je heel snel een grote stad bouwt. Daarbij heb je een behoorlijke strategie nodig. Bepaalde objecten kunnen voor een groot voordeel zorgen. Houd wel rekening met deze regels:

    Aangrenzend bouwen

    Elke speler moet in zijn beurt twee speelstukken op het bord plaatsen. De daken tellen ook mee als spelstuk. Het eerste paleisgebouw mag je willekeurig neerzetten, maar houd er rekening mee dat elk volgend gebouw moet grenzen aan dit gebouw. Paleizen mogen elkaar niet raken; ook niet diagonaal. Wanneer je een dak op een gebouw plaatst, neem je het paleis in bezit. De andere speler mag er dan geen paleisgebouw meer tegenaan bouwen. Wel mag er een stal gebouwd worden. De stallen mogen elkaar niet raken. Een marktkraam mag aan maximaal twee andere kramen grenzen.

    Paleiskleuren

    Van elke paleiskleur mag de speler 1 paleis bezitten. De speler met het grootste paleis, krijgt een paleisfiche. Het grootste oranje paleis levert 4 extra punten op. Wanneer je een fiche hebt, mag je een nieuw paleis bouwen, in de bijbehorende kleur. Naast de gebouwen en de stallen, kun je ook een stadsmuur of een markt bouwen. Een stadsmuur moet wel altijd verbonden zijn aan een hoektoren.

    Als alle spelers een bepaalde kleur bezitten

    Bezitten alle spelers in het spel een paleis van een bepaalde kleur? Dan worden alle gebouwen in die kleur, die nog achter de schermen staan, uit het spel genomen. Zo kan er weer verder gebouwd worden in de stad.


    Officiele regels van Medina downloaden

    Medina is geen ingewikkeld spel, maar je moet wel even doorhebben hoe het werkt. Daarom hoort bij het spel een korte handleiding. Die kun je hier terugvinden.

    Officiële Medina regels downloaden →

    Hoe speel je Medina?

    Word jij de rijkste sjeik van de stad, met de grootste paleizen? Bouw jij huizen als kastelen? Dan moet je wel een uitstekende strategie bezitten, want in dit spel speelt geluk helemaal geen rol. Niets komt je aanwaaien. De knapste koppen zullen de winnaars zijn.

    1. Het spel beginnen

      Je begint het spel door vier hoektorens op de hoeken van het spelbord te plaatsen. Elk willekeurig stadsveld krijgt een start-marktkraam. Je legt de paleis- en torenfiches open naast het spelbord neer. Alle spelers ontvangen dan hun spelmateriaal en plaatsen dit achter hun speelscherm. De daken vormen een uitzondering.

    2. Bouwen met de regels in het achterhoofd

      Tijdens het spel bouw je, met de regels in het achterhoofd. Dus: in de juiste richting bouwen, zonder elkaars paleis te raken. Je neemt een paleis in, als je een dak op een gebouw in het paleis plaatst. Van elke paleiskleur mag de speler 1 paleis in bezit nemen. Je bouwt ook stadsmuren, markten en hoektorens. Zo wordt je stad steeds groter.

    3. Einde van het spel

      Wanneer een speler geen speelstukken meer heeft, stopt het spel voor deze speler. De overige spelers mogen doorspelen. Zij spelen door tot ook hun speelstukken op zijn. Heeft een speler nog een of meerdere daken voor zich liggen? Dan moet er in de beurt nog minstens één dak geplaatst worden. Ook als elke speler 4 paleizen heeft gebouwd, stopt het spel. De puntentelling wordt bepaald door de grootte van de paleizen.

    Veelgemaakte fouten bij Medina

    Bij Medina moet je niet alleen zelf bouwen, maar ook goed in de gaten houden wat de ander bouwt. Paleizen mogen elkaar immers niet raken. Ook niet diagonaal. Je moet dus goed opletten of je zet wel geldig is. Anders raak je je zet misschien kwijt. Er komt bij dit spel ook heel wat strategie kijken. Je kunt niet zomaar lukraak bouwen, en je speelstukken zijn ook niet onbegrensd. Wat is de volgende slimme zet?

    Jong kind speelt onderzoeker met een vergrootglas en bekijkt een cactus

    Benodigdheden om Medina te spelen

    Wat heb je nodig om Medina te spelen/uit te oefenen:

    • 4 zichtschermen in 4 kleuren;

    • 4 toren- en 4 paleisfiches;

    • 169 houten speelstukken;

    • 2 tot 5 spelers.

    Veelgestelde vragen bij Medina

    Wie wint Medina?

    Degene die de grootste paleizen bouwt, en daarmee de meeste punten in de wacht sleept, is de winnaar van het spel Medina. Hoeveel punten je verdient, hangt af van hoe je hebt gebouwd. Hoe groter je paleis, hoe meer punten je ontvangt.

    Mag je diagonaal bouwen bij Medina?

    Bij Medina mogen de paleizen elkaar niet raken. Ook niet diagonaal. Je neemt een paleis in bezit als je een dak op een gebouw in een paleis plaatst. Dan mag er geen paleisgebouw meer tegen aangebouwd worden. Wel mag de tegenspeler er een stal tegen bouwen.

    Wat is het doel van Medina?

    Het doel van Medina is dat je een stad uit de grond stampt in de woestijn. Daarvoor moet je allerlei strategische keuzes maken. Bovendien zitten je tegenspelers je ook nog eens dwars. Hoe kun jij anderen misleiden en je eigen stad zo groot mogelijk maken?