Regels van Huisje Boompje Beestje

Het spel Huisje Boompje Beestje speel je in de richting van de klok. De bedoeling van dit spel is om zo snel mogelijk alle drie je eigen drie pionnen binnen te halen. Degene die dat als eerste lukt, heeft het spel gewonnen. Doordat de spelregels vrij simpel zijn, kun je snel leren hoe dit spel werkt.

Officiële Huisje Boompje Beestje regels downloaden →

Uitleg over Huisje Boompje Beestje:

    Foto van een huisje met een boom en een band aan een boom, genomen vanaf het grasoppervlak

    Geschiedenis van Huisje Boompje Beestje

    Er zijn twee soorten spellen die Huisje Boompje Beestje heten. Je vindt tegenwoordig vooral de vernieuwde versie van het spel terug. Dit spel is uitgebracht door Goliath Games sinds 2003. Voor 2003 was dit spel ook al op de markt, maar werd het spel geproduceerd door Sio. Daarbij verwarden veel spelers het symbool van het boompje met een pijltje. Om die reden heeft Goliath Games de symbolen later vernieuwd, zodat daar geen verwarring meer over kan ontstaan.

    Welke regels zijn er bij Huisje Boompje Beestje?

    De velden

    Als je met het spel gaat beginnen, moet je eerst zorgen dat je begrijpt hoe de startvelden werken. Deze velden staan al getekend op het spelbord. Je hoeft dus zelf niets meer op te zetten om het spel te laten beginnen. Er zijn drie startvelden, een beginveld en een eindveld. Hiertussen dien je het parcours af te leggen met alle pionnen.

    Je eigen kleur

    De bedoeling van dit spel is, om zo snel mogelijk als eerste alle drie je eigen pionnen binnen te halen. Daarom heeft iedere speler drie pionnen in je eigen kleur. Deze pionnen dien je bij het begin van het spel op de drie startvelden te zetten.

    Gooien met een dobbelsteen

    Om het spel Huisje Boompje Beestje te spelen, heb je een speciale dobbelsteen nodig, die wordt meegeleverd als je het spel koopt. De dobbelstenen hebben zes verschillende vlakken, zoals: huisje, boompje, beestje, appel, tulp en auto. Ieder symbool heeft zijn eigen betekenis. Door met de dobbelsteen te gooien kun je het spelverloop bepalen.

    Officiële regels van Huisje Boompje Beestje downloaden

    Ben je op zoek naar de officiële regels van het spel Huisje Boompje Beestje? Hier vind je de officiële regels van de producent.

    Officiële Huisje Boompje Beestje regels downloaden →

    Hoe speel je Huisje Boompje Beestje?

    Het is gemakkelijk om dit spel te spelen. Daarom kunnen spelers vanaf vier jaar al meedoen met dit spel. Doel van het spel is om alle drie de pionnen vanaf de gekleurde cirkels via het starthuisje naar hun ‘eigen huis’ te laten lopen.

    1. Begin het spel

      Je begint het spel door het speelbord in elkaar te leggen. Daarna kiest iedere speler zijn eigen huis. Bij het huisje horen drie pionnen in de kleur van het huis. Zet de pionnen in de gekleurde cirkels. Op de dobbelsteen kun je de stickers plakken. Op elk vlak hoort 1 sticker. Daarna kun je om de beurt met de dobbelsteen gooien. Zo kun je bepalen wie als eerste mag beginnen. Degene die als eerste een huisje gooit, mag het spel beginnen. Zet daarvoor één pion op het dichtstbijzijnde starthuisje. Dit is het huisje met de bruine pijl.

    2. Naar het volgende item gaan

      De uitkomst van de dobbelsteen bepaalt iedere keer het verloop van het spel. Als de speler na het begin zijn pion geplaatst heeft, mag hij nog een keer gooien. Gooit de speler een boompje, dan mag hij verder spelen naar het volgende boompje. Bij een beestje gaat de speler naar het volgende beestje en dergelijke. Daarna is de beurt voorbij en begint de speler links van de beginspeler met gooien. Als hij het huisje gooit, mag de speler zijn pion plaatsen op het starthuisje en nog eens gooien. Als hij geen huisje gooit, is de beurt voorbij en mag hij nog niet vertrekken. Wacht dan tot de volgende beurt.

    3. Ga naar huis

      Het kan dus best even duren totdat je van huis mag vertrekken. Als je eenmaal bent vertrokken, mag je steeds naar het symbool op de dobbelsteen. De eerste keer gooi je een huisje en daarna kun je doorlopen naar bijvoorbeeld een boompje of een beestje. Op die manier loop je naar je eigen huis. Elke pion moet de baan helemaal rondlopen. Als je na het rondlopen je huisje passeert, mag je naar binnen en heb je een pion binnen.

    Veelgemaakte fouten bij Huisje Boompje Beestje

    Beginnersfouten

    Als je net met Huisje Boompje Beestje begint, kan het gebeuren dat je wat fouten maakt. De meest voorkomende fout is het te vroeg starten. Je mag pas met je pion gaan lopen als je eerst een huisje hebt gegooid. Als je in je eerste beurt dus een boompje gooit, mag je nog niet naar het boompje lopen. Het is de bedoeling om eerst een huisje te gooien. Doe je dat niet? Dan mag je nog niet vertrekken.

    Strategische fouten

    De meest voorkomende strategische fout van het spel is het voorbij lopen van je huisje. Het is goed om te weten dat als je de baan één keer helemaal rond hebt gelopen en je in je worp het startpunt (je eigen huisje) net voorbij loopt, je terug mag lopen naar huis en naar binnengaan. Volg daarvoor wel de richting van de kromme lijn. Je moet met de worp wel één van de plaatjes werpen die in je eigen huisje staan afgebeeld. Anders is de beurt voorbij.

    Benodigdheden om Huisje Boompje Beestje te spelen

    Wat heb je nodig om Huisje Boompje Beestje te spelen/uit te oefenen:

    • Het spelbord

    • Een dobbelsteen

    • De stickers met de symbolen

    • Tenminste twee spelers

    • Maximaal vier spelers

    Veelgestelde vragen bij Huisje Boompje Beestje

    Is dit spel niet hetzelfde als Mens erger je niet?

    De opzet van dit spel lijkt sterk op Mens erger je niet. Toch werkt het spel net iets anders. Bij Mens erger je niet staan er cijfers op de dobbelsteen, bij Huisje Boompje Beestje staan er symbolen. Die symbolen zijn zo duidelijk, dat ook heel jonge kinderen het spel kunnen begrijpen. Ook is het doel net even anders; je moet als eerste je drie pionnen naar huis brengen.

    Hoe weet ik wie er mag beginnen?

    Je kunt bepalen wie er mag beginnen door de dobbelsteen te gebruiken. Wie als eerste een huisje gooit, mag het spel beginnen. Vanaf dat moment mag hij meteen door als hij bijvoorbeeld een beestje gooit. Andere spelers moeten ook eerst een huisje gooien voordat zij mogen beginnen. Is de eerste worp een boompje? Dan gaat de beurt voorbij en mag je nog niet weglopen.

    Mag ik het huisje binnenkomen als ik er voorbij loop?

    Als je één keer de baan hebt rondgelopen en een boompje gooit, dan mag je het huis naar binnen gaan als het boompje voorbij het huisje staat. Daar is wel één regel bij; je mag alleen bij je eigen huisje naar binnen en alleen als wat er op de dobbelsteen staat ook echt in je huisje te vinden is.