Regels van Het Grote Pluk van de Petteflet Spel

Pluk is natuurlijk de bekendste inwoner van de Petteflet. In zijn spel ga je met Pluk op avontuur. Kinderen vanaf 4 jaar kunnen het spel spelen, om als eerste het verjaardagsfeest waar Pluk voor is uitgenodigd, te bereiken. De verjaardag vier je samen met onder meer Dollie de Duif. Probeer Dollie mee te nemen om samen de verjaardag te bereiken. Maar dan moet je wel je vriendjes en vriendinnetjes te snel af zijn.

Officiële Het Grote Pluk van de Petteflet Spel regels downloaden →

Uitleg over Het Grote Pluk van de Petteflet Spel:

    Spelbord met een beer en een dobbelsteen

    Geschiedenis van Het Grote Pluk van de Petteflet Spel

    Het Grote Pluk van de Petteflet Spel is het spel dat hoort bij het bekende kinderboek van Annie M.G. Schmidt. Pluk is een kleine jongen in een kraanwagentje, die in de Petteflet woont. Het boek verscheen voor het eerst in 1971, als een bundeling van een aantal korte verhalen die in het tijdschrift Margriet waren verschenen.

    Het spel kwam uit in 1999 en was een uitgave van de spellenfabrikant Jumbo International uit Amsterdam. Kinderen vanaf 4 jaar maken in dit spel opnieuw kennis met Pluk en zijn vriendjes Dollie, Zaza, de Stampertjes, Aagje, Karel en de Krullevaar.

    Welke regels zijn er bij Het Grote Pluk van de Petteflet Spel?

    De spelregels van Het Grote Pluk van de Petteflet spel zijn vrij simpel. Daardoor is het spel ook voor kinderen vanaf 4 jaar te spelen.

    Dobbelen

    De speler die aan de beurt is, moet dobbelen. Het aantal ogen dat je gooit, is het aantal vakjes dat je vooruit mag. Je verplaatst dan je speelfiguurtje. Kom je op een vakje waar Dollie ook is, dan mag je Dollie meenemen

    Betekenis van de vakjes

    Terwijl je onderweg bent naar de verjaardag, kom je speciale vakjes tegen. Dit zijn:

    • Dollie: Pak Dollie van naast het bord of van de andere speler;

    • Rose vakjes: Je mag nog een keer dobbelen;

    • Auto van de Stampertjes: De Stampertjes staan met pech langs de weg. Jij moet ze helpen en moet daarom een beurt overslaan;

    • Lispeltuut: Loop vanaf dit vakje door tot het gele speelveld;

    • De heen- en weerwolf: De wolf vaart je naar de overkant van het vakje;

    • De hasselbramen: Een andere speler mag bij je komen om samen de hasselbramen te plukken. Vraag de speler naar je toe te komen;

    • De kluizelaar: De Kluizelaar is op vakantie. Daarom moet je over het pad terug naar het vakje met meneer Pen. Hij kan jou advies geven;

    • Hinkelen: Hinkel samen met een andere speler. Vraag hem daarom op jouw vakje te komen.

    • De krullevaar: De krullevaar is gevangen genomen. Red hem door terug te gaan naar het gele speelveld.

    Einde van het spel

    De eerste speler die de verjaardag weet te bereiken en in het bezit is van Dollie de Duif, wint het spel. Kom je aan zonder Dollie? Dan moet je precies zoveel gooien om op de verjaardag uit te komen en blijf je staan waar je staat. Wanneer je hoger gooit, tel je vanaf de verjaardag vakjes terug. Kom je aan mét Dollie, dan heb je natuurlijk gewonnen.

    Officiële regels van Het Grote Pluk van de Petteflet Spel downloaden

    Bij Het Grote Pluk van de Petteflet Spel vind je ook een handleiding met spelregels. Ben je deze kwijt? Dan kun je de spelregels hier vinden.

    Officiële Het Grote Pluk van de Petteflet Spel regels downloaden →

    Hoe speel je Het Grote Pluk van de Petteflet Spel?

    Het Grote Pluk van de Petteflet is al te spelen voor kinderen van 4 jaar. Vanzelfsprekend zijn de spelregels dan ook niet ingewikkeld. Er is een duidelijk doel en de spelregels zijn eenvoudig.

    1. Spel voorbereiden

      Om dit spel te spelen, moet je eerst de 4 Pluk-figuren op de opzetstukken zetten. Elke speler kiest daarna een kleur. Niet gebruikte figuren doen niet mee aan het spel. Je zet alle pionnen bij de Petteflet neer. Dollie de Duif zet je naast het speelbord mee. Je speelt met de klok mee, maar de jongste speler mag beginnen.

    2. Gooien met de dobbelsteen

      Gooi met de dobbelsteen en ontdek hoeveel vakjes jij vooruit mag. Je mag op hetzelfde veld als een andere speler staan. Heeft deze speler Dollie de Duif bij zich? Dan mag je de duif afpakken. Probeer Dollie te krijgen en samen de verjaardag te vieren.

    3. De verjaardag bereiken

      Wanneer je Dollie bij je hebt, en de verjaardag als eerste bereikt, win je het spel. Maar je moet wel opletten dat je Dollie niet vergeet. Want als je Dollie vergeet mee te nemen, moet je eerst terug en Dollie zoeken, voordat je wint.

    Veelgemaakte fouten bij Het Grote Pluk van de Petteflet Spel

    Als je dit spel te snel speelt, vergeet je gemakkelijk dat Dollie de Duif ook mee moet. Je kunt niet naar de verjaardag zonder Dollie. Als je Dollie bent vergeten, moet je terug in het spel en eerst Dollie zoeken en afpakken van andere spelers.

    Benodigdheden om Het Grote Pluk van de Petteflet Spel te spelen

    Wat heb je nodig om Het Grote Pluk van de Petteflet Spel te spelen/uit te oefenen:

    • 4 Pluk speelfiguren;

    • 4 opzetstukjes (groen, geel, rood en blauw);

    • 1 dobbelsteen;

    • 1 speelbord;

    • Dollie de Duif;

    • Handleiding met de spelregels.

    Veelgestelde vragen bij Het Grote Pluk van de Petteflet Spel

    Wat gebeurt er als je zonder Dollie de Duif op de verjaardag komt bij Het Grote Pluk van de Petteflet Spel?

    Zonder Dollie de Duif kan het feest niet beginnen. Je moet dobbelen om terug in het spel te gaan en proberen Dollie van anderen te stelen. Wanneer je Dollie dan hebt, mag je terug naar de verjaardag lopen (door weer te dobbelen en mee te spelen).

    Wat is het doel van Het Grote Pluk van de Petteflet Spel?

    Het doel van Het Grote Pluk van de Petteflet spel, is dat je aankomt op het verjaardagsfeestje. Zonder Dollie de Duif kan het feest niet beginnen, dus moet je proberen Dollie onderweg te stelen van andere spelers, of op een andere manier in je bezit te krijgen.

    Mag je op hetzelfde vakje als een andere speler staan bij Het Grote Pluk van de Petteflet spel?

    Ja, je mag bij Het Grote Pluk van de Petteflet spel ook op een vakje staan waar al een andere speler is. Kijk goed of deze speler Dollie bij zich heeft. Als dat zo is, mag je de duif meenemen naar de verjaardag.