Regels van Commando Pinkelen

Ken je het oud-Hollandse partyspel Commando Pinkelen nog? Het geroffel van de vingers op tafel en de pogingen van de spelleider om de spelers te misleiden, maken het spel spannend. Je moet óf razendsnel reageren, of juist niets doen. Wie heeft de beste concentratie? Wie is het allerscherpst?

Officiële Commando Pinkelen regels downloaden →

Uitleg over Commando Pinkelen:

    Papa speelts spelletjes met de kinderen in de kinderkamer

    Geschiedenis van Commando Pinkelen

    Commando Pinkelen is al een heel oud spel. Wanneer het precies is ontstaan weten we niet, maar we weten wel dat het heel vroeger al op scholen werd gebruikt om iets sneller te kunnen leren. Vandaag de dag is het ook gewoon een leuk gezelschapsspel. Je speelt het spel het best met kinderen.

    Welke regels zijn er bij Commando Pinkelen?

    De spelers moeten met hun vingers op tafel roffelen. Dat is het pinkelen. De spelleider geeft steeds geldige en ongeldige commando’s. De traagste speler verliest steeds een elastiekje. Wie op een ongeldig commando reageert, moet een elastiekje aan de spelleider geven. De speler met de meeste elastiekjes aan het eind van het spel, wint het spel.

    Spelleider bepalen

    Voordat je begint, bepaal je wie de spelleider wordt. De spelleider is degene die de commando’s gaat geven. Er zijn tien commando’s in het spel die de leider kan geven. De spelers moeten de commando’s opvolgen.

    Werken met de kaarten en de elastiekjes

    Afhankelijk van het aantal spelers (zonder de spelleider), leg je de volgende kaarten in oplopende volgorde in een grote cirkel op tafel. Het is belangrijk dat alle spelers goed bij de kaarten kunnen. De nummers staan op de achterkant van elke kaar.

    Bij 2 spelers gebruik je de kaarten 1 tot en met 3. Bij 3 spelers 1 tot en met 6. Bij 4 spelers 1 tot en met 9. Bij 5 spelers 1 tot en met 12. Bij 16 spelers 1 tot en met 15. Bij 7 spelers 1 tot en met 18. Bij 8 spelers 1 tot en met 21. Bij 9 spelers 1 tot en met 24 en bij 10 spelers 1 tot en met 27. Iedere speler doet 5 elastiekjes om zijn vingers.

    Geldige commando’s geven

    De spelleider kan zowel geldige als ongeldige commando’s geven. Er zijn maar 10 commando’s, die we verderop in het spel uitleggen. Een commando is alleen geldig (en wordt dus alleen uitgevoerd) als de spelleider het woord ‘commando’ ervoor zegt. Elke andere combinatie is een ongeldig commando. Daarmee kan de spelleider je dus behoorlijk om de tuin leiden.

    Officiële regels van Commando Pinkelen downloaden

    Het spel Commando Pinkelen heeft de officiële spelregels in de speeldoos zitten. Deze zijn opgesteld door 999 Games. Je vindt ze ook online, bijvoorbeeld hier.

    Officiële Commando Pinkelen regels downloaden →

    Hoe speel je Commando Pinkelen?

    Commando Pinkelen spelen is niet moeilijk. Je hoeft alleen maar te gehoorzamen en zoveel mogelijk elastiekjes te verzamelen. Degene die de meeste elastiekjes heeft, wint het spel.

    1. Commando Pinkelen

      Wanneer je het commando ‘pinkelen’ krijgt, moet elke speler met zijn wijsvingers op de rand van de tafel roffelen. De spelleider begint meestal elke ronde met dit commando, en wisselt het af tussen de commando’s door. Het is niet van belang wie als laatste op tafel roffelt, maar of de speler iets anders doet. Doet de speler iets anders, dan is dat een fout.

    2. Commando Krokodil, kip, of kat

      Wanneer je één van deze commando’s krijgt, moet je met je vlakke hand op een kaart met het genoemde dier slaan.

    3. Commando groen, bruin of blauw

      Bij commando met een kleur, moet iedere speler zo snel mogelijk met zijn vlakke hand op een kaart met een dier in de genoemde kleur slaan. Het gaat alleen om de kleur van het dier. Je mag de kleur van eventuele accessoires of kledingstukken negeren. De spelleider keurt het anders toch niet goed.

    4. Commando rennen, fietsen of skateboarden

      Rennen, fietsen en skateboarden zijn de commando’s die een actie vertegenwoordigen. Je moet als speler zo snel mogelijk met je vlakke hand op een kaart met de genoemde actie slaan. Elk commando (behalve pinkelen) geldt dat de speler zijn hand op de kaart laat liggen tot het commando is afgehandeld. Er mag niet meer dan 1 hand op een kaart liggen. Er is dus altijd één speler voor wie geen kaart meer vrij is. Deze speler verliest dan een elastiekje, en stopt deze terug in de doos.

    Veelgemaakte fouten bij Commando Pinkelen

    De spelleider mag elk gewenst commando geven. Je mag alleen reageren op de genoemde commando’s. Het is belangrijk dat je daar heel nauwkeurig in bent. Zegt de spelleider bijvoorbeeld ‘Krokodil’, zonder het woord ‘Commando’ ervoor, dan mag je als speler niets doen. Reageert een speler toch, dan is dat een fout. Voor elke fout die een speler maakt, moet deze een elastiekje in de spelleider geven. Die doet de elastiekjes dan om zijn eigen vingers.

    Ben je én te laat, en heb je een fout gemaakt? Dan lever je 2 elastiekjes in. Eén gaat naar de spelleider, de ander gaat naar de doos. Het spel is afgelopen als één van de spelers de meeste elastiekjes heeft. En já, dat kan ook de spelleider zijn!

    Benodigdheden om Commando Pinkelen te spelen

    Wat heb je nodig om Commando Pinkelen te spelen/uit te oefenen:

    • 27 speelkaarten;

    • 50 elastiekjes;

    • De spelregels.

    Veelgestelde vragen bij Commando Pinkelen

    Wanneer verlies je een elastiekje bij Commando Pinkelen?

    Je verliest een elastiekje als je een fout maakt. Je kunt ook een elastiekje verliezen als je te laat bent met het uitvoeren van het commando (als je als laatste bent).

    Met hoeveel mensen speel je Commando Pinkelen?

    Je speelt Commando Pinkelen met minimaal twee personen. Er kunnen maximaal 10 personen meedoen. Er zijn namelijk maar 27 kaarten in het spel. Iedere speler, behalve de spelleider, krijgt 3 kaarten.

    Hoe houd je mensen voor de gek bij Commando Pinkelen?

    Als spelleider kun je je spelers voor de gek houden door een niet bestaand commando te noemen, of door ‘commando’ weg te laten voor een commando. De spelers mogen dan niet reageren. Wie toch reageert, raakt een elastiekje kwijt aan de spelleider.