Regels van Codenames

Jij en je tegenspeler werken voor een geheime dienst, maar jullie zijn echte rivalen. Daarom hebben de rivaliserende diensten 25 geheime agenten, waarvan zij de identiteit kennen. Maar je tegenspeler kent alleen de codenamen van de spionnen. Daarom probeer je in contact te komen met je eigen spionnen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Officiële Codenames regels downloaden →

Uitleg over Codenames:

    Geschiedenis van Codenames

    Het spel ‘Codenames’ is een echte partygame en is geproduceerd door Czechgames. De oorsprong van dit spel komt dan ook uit Tsjechië en wordt in Nederland uitgegeven door White Goblin Games. Dit spel is sinds 2015 op de Nederlandse markt en werd in 2016 genomineerd voor ‘Speelgoed van het Jaar’. De jury roemde vooral de toegankelijkheid van het spel, want je kunt dit spel met grote groepen spelen.

    Welke regels zijn er bij Codenames?

    De kaarten

    Dit spel kent voor ieder team acht kaarten: 8 rode spionnen en 8 blauwe spionnen. Deze tafel dien je op een stapel te leggen voor het hoofd van de rode geheime dienst en de blauwe kaarten voor het hoofd van de blauwe geheime dienst. Let op: er zit ook een dubbelspion tussen. Deze kaart dien je zo te draaien, dat deze overeenkomt met die van het startende team. In dit spel komen ook onschuldige omstanders voor. Deze leg je tussen de twee hoofden van beide geheime diensten.

    Aanwijzingen

    Het draait bij Codenames om het raden van namen van agenten van geheime diensten. Daarom moet je aanwijzingen van één woord bedenken. De rest van je team moet dan aan de hand van die woorden gaan raden. Heb je een goede aanwijzing bedacht? Geef deze aanwijzing dan meteen. Als twee van je woorden ‘noot’ en ‘stam’ zijn, heeft dit te maken met bomen. Dus geef je een aanwijzing als ‘boom, 2’. Geef geen extra hints!

    Flexibel of streng?

    Over het algemeen gelden er strikte regels. De aanwijzingen moeten gaan over de betekenis van woorden. Je mag ook letters en cijfers gebruiken en in het Nederlands spelen. Maar let op: je hoeft de regels niet veel te streng te hanteren. Engeland is bijvoorbeeld een eiland en een land. Ondanks dat deze woorden erg op Engeland lijken, mag je ze wel gebruiken. Houd het dus leuk.

    Officiële regels van Codenames downloaden

    Codenames is een leuk en interessant spel, maar je moet wel de strenge spelregels kennen. Daarom vind je hier de officiële spelregels van dit spel.

    Officiële Codenames regels downloaden →

    Hoe speel je Codenames?

    Bij Codenames draait het allemaal om het raden van namen aan de hand van aanwijzingen. Die aanwijzingen moeten zo cryptisch mogelijk zijn. Je mag bijvoorbeeld geen woorden gebruiken die deels op tafel liggen.

    1. Begin van het spel

      Dit spel komt met een sleutel. Elk spel heeft één sleutel waarmee je de positie van de spionnen op tafel kunt zien. De rand van de sleutel heeft vier lichtjes. Aan de hand van deze vier lichtjes kun je zien welk team begint. Het startende team raadt negen woorden, het andere team raadt acht woorden.

    2. Verloop van het spel

      De teams zijn om en om aan de beurt. Het hoofd van de geheime dienst moet een aanwijzing geven en de rest van het team moet dan gaan raden. De beurt eindigt zodra er een verkeerd woord wordt geraden, of als het maximaal aantal te raden woorden is bereikt. Daarnaast mag je de beurt ook opgeven als je niet meer verder wilt raden.

    3. Einde van het spel

      Zodra er een woord is geraden, dien je die af te dekken. Het spel stopt als alle woorden van één team zijn afgedekt. Dat team wint. Het is ook mogelijk dat het spel stopt als er contact wordt gemaakt met een huurmoordenaar. Dat team verliest automatisch.

    Veelgemaakte fouten bij Codenames

    Beginnersfouten

    Als je voor het eerst Codenames gaat spelen, doe je er goed aan om agressief te spelen. Probeer een aanwijzing te geven die zo goed mogelijk valt en dus associaties oproept. Daarvoor heb je wel een flinke portie inlevingsvermogen nodig.

    Strategische fouten

    Je kunt dit spel laten stoppen door het andere team contact te laten maken met een huurmoordenaar. Het is dus belangrijk dat je iedere keer goed oppast wanneer je probeert contact te maken. Anders verlies je het spel.

    Benodigdheden om Codenames te spelen

    Wat heb je nodig om Backgammon te spelen/uit te oefenen:

    • Dobbelstenen;

    • Verdubbeldobbelsteen;

    • Backgammonbord;

    • Werpbekers.

    Veelgestelde vragen bij Codenames

    Wat is precies de bedoeling van dit spel?

    De hoofden van de rode en blauwe geheime dienst weten de geheime identiteit van hun spionnen. Hun teamgenoten kennen ze alleen van codenaam. De bedoeling is dat de hoofden van de geheime diensten om de beurt een aanwijzing van één woord geven. De geheim agenten moeten dan raden welk woord er bedoeld wordt. Als je contact hebt gemaakt met al je spionnen, heeft je team gewonnen. Maar let op: er zit ook een huurmoordenaar tussen!

    Waar is de zandloper voor?

    De zandloper wordt maar weinig gebruikt. Als een speler lang nadenkt, mag een andere speler de zandloper omdraaien en de langzame speler dwingen om te kiezen voordat de tijd op is. Je mag uiteraard de zandloper ook voor jezelf omdraaien. Weet je geen goede aanwijzing te vinden? Geef dan alleen voor het moeilijkste woord een aanwijzing.

    Wie is de winnaar?

    Het spel eindigt als alle woorden van een van de teams zijn afgedekt. Dat team is meteen de winnaar. Als het andere team per ongeluk contact maakt met de huurmoordenaar, verliest dit team automatisch.