Regels van Cinderella Glass Slipper

In het Nederlands wordt ‘Cinderella Glass Slipper’ het ‘Glazen Muiltjesspel’ genoemd. De Goede Fee organiseert een bal en Assepoester wil dolgraag heen. Daarom moet je 5 kaartjes weten te verzamelen, zodat je alles nodig hebt om naar het feest te kunnen gaan.

Officiële Cinderella Glass Slipper regels downloaden →

Uitleg over Cinderella Glass Slipper:

    Luchter in de stijl van Assepoester met klok in de stijl van Assepoester

    Geschiedenis van Glazen Muiltjesspel

    Walt Disney bracht in 1950 de film ‘Cinderella’ uit, wat we in Nederland beter kennen als Assepoester. Het was Disney’s eerste film dat niet uit verschillende sprookjes bedacht. Het sprookje is bedacht door Charles Parrault. Inmiddels is dit verhaal ook samengevat in een spel, dat leuk is om te spelen voor kinderen tussen de vier en negen jaar.

    Welke regels zijn er bij Cinderella Glass Slipper?

    De plaatjes

    Dit spelletje bestaat uit verschillende plaatjes. Gooi de dobbelsteen en verplaats je muiltje in de richting van de pijl. Je komt dan uit op een plaatje van een envelop, pompoen, muis, Bruno of Assepoester als dienstmeisje. Pak het bijbehorende kaartje van de stapel en leg deze voor je neer. Het plaatje van het speelbord moet naar boven wijzen. Heb je deze kaart al? Dan is je beurt voorbij.

    Drukken op het glazen muiltje

    Het kan gebeuren dat je op een plaatje van de Toverfee komt. Dan mag je op het glazen muiltje drukken. Het lampje gaat knipperen en je hoort muziek. Je mag dan één van je kaarten omdraaien. Dit kaartje wordt dan door de Goede Fee omgetoverd tot één van de dingen die Assepoester voor het bal nodig heeft. Zie je geen knipperend lampje en hoor je de klok tikken? Draai de kaart dan niet om. Je beurt is voorbij.

    Muiltje bewegen

    Door het muiltje te bewegen kom je verder door het spel. Staat er al een muiltje van een andere speler op het vakje? Dan mag je je muiltje één vakje verder zetten. Staat daar ook al iemand? Zet je muiltje dan nog een vakje verder.

    Officiële regels van Cinderella Glas Slipper downloaden

    Wil je de regels van het Glazen Muiltjesspel nog eens lezen? Dan kun je hier de spelregels vinden, zodat je precies snapt hoe je het spel moet spelen.

    Officiële Cinderella Glass Slipper regels downloaden →

    Hoe speel je Cinderella Glass Slipper?

    Als je het Glazen Muiltjesspel met je vrienden of vriendinnen wilt gaan spelen, moet je van tevoren goed weten hoe je het spel moet spelen.

    1. Voorbereiding

      Om het spel te beginnen, moet je eerst een volwassene vragen om batterijen in het Glazen Muiltje op het kussen te stoppen en deze aan te zetten. Daarna zet je het muiltje op het speelbord. Zet na het spel de schakelaar weer op ‘uit’. Iedere speler kiest dan een muiltje als speelfiguur. Alle spelers zetten hun muiltje bij de start neer. Sorteer je kaartjes en leg ze in 5 stapels naast het speelbord. Ieder stapeltje moet 4 dezelfde kaarten hebben. De speler die het eerst jarig is begint.

    2. Bewegen en kaartjes

      Ben je aan de beurt? Dan mag je de dobbelsteen gooien. De dobbelsteen geeft aan hoeveel stapjes in de richting van de peil je het muiltje naar voren mag zetten. Als je op één van de plaatjes komt, mag je de bijbehorende kaart van de stapel pakken. Heb je deze kaart al? Dan is je beurt voorbij. Je kunt deze plaatjes inruilen voor spullen die je nodig hebt om naar het bal te gaan door de Toverfee de plaatjes te laten ruilen.

    3. Winnaar bepalen

      Kom je weer bij de start? Gooi de dobbelsteen dan nog een keer. De speler die als eerste alle kaartjes heeft omgetoverd in de uitnodiging, de koets, het paard, de koetsier en de baljurk, heeft alles om naar het bal te gaan. Dit is de winnaar van het spel.

    Veelgemaakte fouten bij Glazen Muiltjesspel

    Beginnersfouten

    Speel je Cinderella Glass Slipper voor het eerst? Zorg er dan voor dat je goed begrijpt wanneer je aan de beurt bent en wat je moet doen. Je moet dus eerst de dobbelsteen gooien en dan bewegen.

    Strategische fouten

    Als er al een muiltje staat op de plek waar je moet zijn, mag je je muiltje nog een vakje verder bewegen, net zolang totdat je op een vakje uitkomt dat nog vrij is.

    Klok in de stijl van Assepoester of prinsessen

    Benodigdheden om het Glazen Muiltjesspel te spelen

    Wat heb je nodig om Cinderella Glass Slipper te spelen/uit te oefenen:

    • 1 glazen muiltje op een kussen;

    • Speelbord;

    • 4 glazen muiltjes;

    • 20 kaarten;

    • 1 dobbelsteen.

    Veelgestelde vragen bij Glazen Muiltjesspel

    Wie mag het spel beginnen?

    De speler die het eerst jarig is, mag het spel beginnen. Deze speler gooit als eerste de dobbelsteen en mag het muiltje verplaatsen in het aantal stapjes op de dobbelsteen. Beweeg altijd in de richting van de pijl.

    Hoe kan ik mijn spullen krijgen om naar het bal te gaan?

    Tijdens het bewegen van je muiltje kom je steeds op plaatjes terecht. Pak het bijbehorende kaartje van de stapel en leg deze naast je neer. Als je vervolgens op de Toverfee uitkomt, mag je één plaatje wisselen voor spullen die je nodig hebt om naar het bal te kunnen.

    Wie is de winnaar?

    De speler die als eerste alle kaartjes heeft omgetoverd naar alles wat nodig is om naar het bal te kunnen, is de echte Prinses en mag naar het bal.