Regels van Atlantis

Help! Het mythische eiland Atlantis staat op zinken! Bam, zo de zee in. De mensen die op Atlantis wonen, de Atlanten, moeten daarom gered worden. Dat is jouw taak als speler. Als jij aan het eind van het spel de meeste Atlanten hebt gered, ben jij de winnaar. Dat is nog niet zo simpel, want in het spel word je tegengewerkt door haaien, zeemonsters en octopussen.

Officiële Atlantis regels downloaden →

Uitleg over Atlantis:

    Atlantis de gezonken stad

    Geschiedenis van Atlantis

    Het spel Atlantis werd voor het eerst uitgegeven in 1982. Parker Brothers, de beroemde fabrikant van spelletjes, bracht het spel op de markt. De geestelijk vader is Julian Courtland-Smith, die het spel ontwierp. Oorspronkelijk zou het spel onder de naam ‘Survive!’ op de markt komen, maar gezien de verhaallijn is gebaseerd op de mythe over het eiland Atlantis, leek Parker Brothers dat een passendere naam.

    Welke regels zijn er bij Atlantis?

    Wanneer je Atlantis speelt, moet je je aan een paar spelregels houden.

    Actiepunten inzetten

    Iedere speler krijgt drie actiepunten. Daarmee kun je Atlanten verplaatsen, maar ook je boot verplaatsen. Elke stap die je zet, staat voor een actiepunt. Wanneer je een Atlant hebt die de zee in zwemt, mag deze zich maximaal een hokje verplaatsen. Je mag de boot alleen verplaatsen als deze leeg is, of als je de meeste bewoners aan boord hebt. Wanneer het aantal Atlanten gelijk is aan dat van de tegenspeler, mag je ook de boot verplaatsen.

    Eilandstukken wegnemen

    Wanneer je drie actiepunten hebt gebruikt, moet je een eilandstuk uit het spel halen. Dat geldt allereerst voor de grijze ring. Is deze weg? Dan geldt het voor de groene ring. Heb je nog Atlanten aanwezig? Dan vallen zij in het water. Het eilandstuk moet je omdraaien, waarna je een symbool ziet. Dat kan een boot, een haai, een octopus, een zeemonster, een draaikolk of een haai zijn. Je plaatst het object of beest op de watertegel waar eerst het eilandstuk lag.

    Dobbelen

    Wanneer je actiepunten hebt ingezet en eilandstukken hebt weggenomen, mag je met twee dobbelstenen gooien. Op één dobbelsteen staat drie keer een dolfijn, een haai, een octopus of een zeemonster. Op de andere dobbelsteen vind je getallen. Die geven aan hoeveel hokjes een figuur mag verplaatsen. Het kan 1, 2 of 3 stappen zijn, maar ook een willekeurig aantal zijn. Heb je alle stappen gezet? Dan is nu de volgende speler aan de beurt.

    Officiële regels van Atlantis downloaden

    Wil je het spel Atlantis spelen? Dan kun je dat het best doen volgens de officiële spelregels van Atlantis. Je vindt ze hier in het Engels.

    Officiële Atlantis regels downloaden →

    Hoe speel je Atlantis?

    Atlantis spelen kan lastig worden, en uren duren. Er zijn veel complicerende factoren. Maar we doen een poging om het spel simpel, in grote lijnen uit te leggen.

    1. Begin van het spel

      Allereerst moet het eiland worden opgebouwd. Dat doe je middels drie ringen: de lichtbruine binnenste ring, de groene middelste ring en de grijze buitenste ring. Met de eilandstukken in het spel kun je het eiland opbouwen. Hebben deze de juiste kleuren? Dan zet je ze willekeurig op het bord, met de goede kleur van de ring. In iedere windrichting plaats je een boot. Iedere speler krijgt 12 Atlanten. De overige stukken worden naast het bord geplaatst. Die ‘overige stukken’ zijn haaien, dolfijnen, overgebleven boten, zeemonsters en de octopussen. De spelers kiezen nu een startspeler. Die mag alvast één Atlant op een van de eilandstukken plaatsen. De volgende speler plaatst dan ook één Atland. Zo gaat het spel door, tot alle Atlanten een plekje hebben.

    2. Dwarszitten, helpen of doorkruisen

      De zeebewoners in het spel kunnen je flink dwarszitten, maar ze kunnen je ook helpen of doorkruisen. Zo beschermt de dolfijn een zwemmer voor de haaien en de zeemonsters. Zijn er Atlanten in het water? Dan kan de haai deze opeten. De zeemonsters pakken de Atlanten en de boten, terwijl de octopussen alleen volle boten aanvullen. Pas op dat de boot niet zinkt en je Atlanten in het water vallen.Het kan ook zomaar zijn dat er een draaikolk aankomt. Die vernietigt alles wat op de aangrenzende vakjes bevindt.

    3. Atlantis winnen

      Atlantis winnen lijkt best simpel: je hoeft alleen maar zoveel mogelijk Atlanten te redden. Maar om dat voor elkaar te krijgen, moet je een flinke portie geluk hebben.

    Veelgemaakte fouten bij Atlantis

    Bij Atlantis moet je goed opletten wat er in het spel gebeurt. Als je aandacht even verzwakt, kunnen je Atlanten zomaar drenkelingen worden. Bovendien kun je eilandstukken verliezen als je je actiepunten hebt gebruikt. Er komt dus ook wat strategie bij kijken.

    Benodigdheden om Atlantis te spelen

    Wat heb je nodig om Atlantis te spelen/uit te oefenen:

    • Twee tot vier spelers;

    • Het speelbord;

    • De eilandstukken;

    • Dobbelstenen.

    Griekse standbeelden onder water

    Veelgestelde vragen bij Atlantis

    Welke eilandstukken zijn er bij Atlantis?

    Eilandstukken in het spel Atlantis zijn onder meer haaien, dolfijnen, overgebleven boten, zeemonsters en de octopussen. Deze stukken kunnen je helpen, maar zich ook tegen je keren.

    Wat gebeurt er bij een draaikolk in Atlantis?

    Een draaikolk vernietigt bij Atlantis alles wat zich op de aangrenzende vakjes bevindt. Dus ook de andere eilandstukken. Bij een draaikolk kan het dus zomaar gebeuren dat je bootje omslaat en de Atlanten in het water terechtkomen.

    Wat is het doel van Atlantis?

    Het doel van Atlantis is dat je zoveel mogelijk Atlanten redt van de verdrinkingsdood. Het eiland staat namelijk op zinken. Als je zoveel mogelijk Atlanten hebt gered, win je het spel.