Regels van Alhambra

Het spel ‘Alhambra’ heeft eigenlijk een Duitse titel: ‘Der Palast von Alhambra’. Bij dit spel speelt iedere speler mee om zijn eigen alhambra te bouwen. Je begint met een starttegel, en bouwt zo het hele gebouw op. Uiteindelijk gaat het erom dat een speler de mooiste variant bouwt. Om te kunnen bouwen, moeten er in het spel punten behaald worden. In het spel zijn 3 waarderingsrondes, waarbij de speler met de meeste punten het spel zal winnen.

Officiële Alhambra regels downloaden →

Uitleg over Alhambra:

    Fort Alhambra  bekeken vanuit een rondboog

    Geschiedenis van Alhambra

    Alhambra heet eigenlijk ‘Het Paleis van Alhambra’ en werd in Duitsland bedacht door Dirk Henn in 2003. Het bedrijf Queen Games maakte verschillende soorten van het spel: in het Engels en in het Duits. Het spel heeft verschillende awards gewonnen, zoals ‘Het Spel van het Jaar’. Het succes van het spel zorgde voor veel verschillende uitbreidingssets en spin-offs van Alhambra. Het is dan ook het vlaggenschip van het bedrijf Queen Games.

    Welke regels zijn er bij Alhambra?

    Alhambra heeft relatief duidelijke spelregels. Het is natuurlijk geen verkiezing van het mooiste Alhambra, dus zijn er regels die zijn gelinkt aan een puntentelling.

    Wat mag je doen in Alhambra?

    In Alhambra zijn er verschillende soorten handelingen mogelijk. Zo mag een speler bijvoorbeeld geld pakken, een gebouwentegel kopen en plaatsen of zijn alhambra veranderen.

    Wanneer een speler geld wil pakken, mag deze van de 4 openliggende geldkaarten 1 uitzoeken en in de hand nemen. De waarde van de geldkaart maakt niet uit. Zijn er meerdere kaarten beschikbaar met een waarde van minder dan 5? Dan mag de speler die kaarten pakken.

    Tegels leggen

    Wanneer een speler een gebouw wil kopen, kan dat op de timmerwerf. Daar liggen 4 tegels, met elk een muntsoort. Op de tegel staat een getal; dat is de prijs voor de tegel. Er wordt geen wisselgeld gegeven. Betaalt de speler met gepaste munt, dan mag de speler nog een handeling doen. Daarna mag de tegel in het alhambra of op het reserveveld worden geplaatst.

    Het Alhambra veranderen

    Elke speler mag zijn Alhambra veranderen. Dat doe je door een gebouwentegel van het reserveveld in het Alhambra te plaatsen, of door een gebouwentegel uit het alhambra te halen en te plaatsen naar het reserveveld. Je mag ook een gebouwentegen van het alhambra verwisselen met een gebouwentegel uit het reserveveld.

    Officiële regels van Alhambra downloaden

    De spelregels van Alhambra worden meegeleverd in de doos. Ben je ze kwijt? Dan kun je hier de Nederlandse regels voor Alhambra downloaden.

    Officiële Alhambra regels downloaden →

    Hoe speel je Alhambra?

    Alhambra spelen is niet ingewikkeld. Bedenk je iedere keer dat het gaat om punten halen, uitbreiden en waarderingen. We leggen je het spel stap voor stap uit.

    1. Wat doe je bij Alhambra?

      Bij Alhambra bouw je je eigen alhambra. Je begint met een starttegel. Er zijn zes verschillende gebouwen die je aan kunt bouwen. Wanneer een speler een gebouwtegel koopt, mag de speler deze aanbouwen aan zijn alhambra. Wanneer op de rand van een tegel een muur staat, is er geen doorgang. De regel is dat je voor een nieuwe tegel altijd een looproute moet hebben. Je mag de tegel ook niet zo neerleggen dat er een opening ontstaat. Wanneer je de tegel niet kan of wil aanleggen, mag je deze in het reserveveld plaatsen.

    2. Tussenwaardering

      In het spel vindt twee keer een tussenwaardering plaats. Dan wordt per gebouwensoort gekeken wie de meeste gebouwen heeft. Tijdens de eerste waardering krijgt alleen de speler met de meeste gebouwen per soort 1 tot 6 punten. Bij de tweede waardering zijn er 8 tot 13 punten te verdienen voor de eerste plaats en 1 tot 6 punten voor de tweede plaats. Al deze punten tellen per soort gebouw. De speler krijgt ook punten voor het langste aaneengesloten stuk buitenmuur.

    3. Einde van het spel

      Het spel is afgelopen als er niet meer voldoende tegels zijn om een timmerwerf aan te vullen tot 4 tegels. De resterende tegels worden nog toebedeeld aan de speler die het meeste geld van de betreffende geldsoort heeft. Dan vindt de laatste waardering plaats, waarin 16 tot 21 punten worden vergeven aan de meerderheden in de gebouwen. Wie in totaal het meeste punten heeft, wint het spel.

    Veelgemaakte fouten bij Alhambra

    De grootste fout die je bij Alhambra kan maken, is het verkeerd leggen van de tegels. Je nieuwe tegel moet altijd via een looproute te bereiken zijn. Je mag tegels ook niet met openingen leggen. Doe je dat wel, dan gaat je beurt voorbij en moet je de tegel in het reserveveld leggen.

    Benodigdheden om Alhambra te spelen

    Wat heb je nodig om Alhambra te spelen/uit te oefenen:

    • Alhambra speelset;

    • Meerdere medespelers (2 tot 4);

    • Eventueel een uitbreidingsset;

    • Een tafel om aan te spelen.

    Veelgestelde vragen bij Alhambra

    Wat is het doel van Alhambra?

    Het doel van het spel Alhambra is dat je je eigen Alhambra probeert uit te breiden vanaf de starttegel. Het moet de mooiste en de grootste worden. Alles draait om meerderheden, waarmee de punten behaald worden. Uiteindelijk wint de speler met de meeste punten.

    Wanneer win je Alhambra?

    In het spel worden tussentijds waarderingen gedaan. Je krijgt punten aan de hand van meerderheden. Als je aan het eind van het spel de meeste punten hebt behaald, was jouw Alhambra het mooist en heb je het spel gewonnen.

    Hoe werken waarderingen in Alhambra?

    Een tussenwaardering houdt in dat per gebouwensoort wordt gekeken wie de meeste gebouwen van deze soort in zijn alhambra heeft. Bij de eerste waardering krijgt alleen de speler met de meeste gebouwen punten, terwijl bij de tweede waardering ook plek twee en drie punten kunnen verdienen.