Regels van Machi Koro

In het dobbelspel Machi Koro ben je de burgemeester van een stad. De bedoeling is de stad zo te ontwikkelen, dat het een zeer aantrekkelijke stad wordt. Dat gaat door munten te verdienen bij het dobbelen en te handelen. Zo kun je als eerste vier grote bezienswaardigheden bouwen.

Officiële Machi Koro regels downloaden →

Uitleg over Machi Koro:

    Houten huis met houten boom en houten voertuigen

    Geschiedenis van Machi Koro

    Machi Koro is een spel dat is bedacht door Masao Suganuma. Het spel werd in 2012 uitgebracht door het Japanse bedrijf Grounding Inc. Machi Koro heeft meerdere prijzen gewonnen en kan inmiddels worden uitgebreid met verschillende varianten.

    Welke regels zijn er bij Machi Koro?

    Dobbelstenen gooien en inkomsten

    Om het spelverloop van Machi Koro te bepalen, moet een speler met één dobbelsteen gooien. Zodra de speler het treinstation heeft gebouwd, mag hij met twee of naar keuze één dobbelsteen gooien. Aan de hand van de dobbelstenen en de gebouwde gebouwen krijg je inkomsten. De dobbelstenen activeert namelijk een kaart aan de hand van het aantal ogen dat je hebt gegooid. Zo krijg je een bonus of kun je nieuwe kaarten kopen.

    Munten aan elkaar betalen

    Bij het werpen van de dobbelsteen is het mogelijk dat je meerdere gebouwen tegelijkertijd gaat bouwen. De volgorde is dan: rood, groen of blauw en dan paars. Het rode gebouw is verplicht, voor de groene en blauwe gebouwen mag je zelf bepalen wanneer je een gebouw activeert. Let op: je moet hiervoor je medespelers betalen. Je moet eerst betalen wat je kunt en dan pas geld ontvangen. Heb je niet genoeg geld? Dan mag je alleen betalen wat je hebt. De ontvangende speler krijgt daarvoor geen compensatie.

    Gebouwen bouwen

    Per beurt mag je als speler steeds één keer een gebouw bouwen of bezienswaardigheden afbouwen. Daarvoor moet je de bouwkosten op de kaart betalen aan de bank. Je mag gebouwen ook meerdere keren bouwen in de stad, met uitzondering van sommige gebouwen. Je mag geen gebouwen bouwen die zijn verkocht. Als je een bezienswaardigheid hebt afgebouwd, moet je de kaart opendraaien. Daardoor krijg je weer inkomsten.

    Officiële regels van Machi Koro downloaden

    Heb je Machi Koro al een keer gespeeld? Dan snap je al snel hoe de spelregels werken. Is dit de eerste keer? Dan kun je hier de Nederlandstalige regels van Machi Koro downloaden.

    Officiële Machi Koro regels downloaden →

    Hoe speel je Machi Koro?

    Bij Machi Koro draait het om dobbelen en munten verdienen. Op die manier kun je gebouwen en bezienswaardigheden bouwen. Daarvoor moet je wel de rekeningen betalen. Zo moet je toch nog tactisch spelen!

    1. Voorbereiding

      Iedere speler begint het spel met het graanveld en de bakkerij. Deze twee kaarten leg je open op tafel. Daarboven legt iedere speler vier gedekte bezienswaardigheden. Leg de 15 voorraadkaarten goed zichtbaar open op tafel. Iedere speler krijgt aan het begin 3 muntjes. Alle overgebleven muntjes worden bewaard door de bank. Kies een startspeler en speel met de klok mee.

    2. Verloop van het spel

      Ben je aan de beurt? Gooi dan eerst met één dobbelsteen. Pas als je het treinstation hebt afgebouwd, mag je eventueel met een tweede dobbelsteen gooien. Alle gebouwen waarvan het getal overeenkomt met het resultaat van de dobbelsteen worden geactiveerd. Zo kun je munten verdienen. Gooi je bijvoorbeeld een drie? Dan wordt de bakkerij geactiveerd en krijg je een muntje van de bank. Hoeveel munten en wie precies een munt krijgt, staat op de kaarten. Heb je geen overeenkomende kaarten? Dan is de beurt voorbij.

    3. De winnaar is….

      De bedoeling is om als eerste alle vier bezienswaardigheden af te ronden. De speler die dat als eerste doet, is de winnaar van Machi Koro.

    Veelgemaakte fouten bij Machi Koro

    Beginnersfouten

    Houd er rekening mee dat je niet per sé met twee dobbelstenen hoeft te gooien als je het treinstation hebt afgebouwd. Je mag er ook voor kiezen om met één dobbelsteen te blijven dobbelen. Beginners vergeten dit vaak.

    Strategische fouten

    Machi Koro is een tactisch spel. Je moet goed nadenken over wanneer je een kaart koopt en welke kaart dit dan is. Bovendien is het lastig om te bepalen wanneer je met twee dobbelstenen tegelijkertijd wilt spelen, omdat dit van invloed op je inkomsten kan zijn.

    Benodigdheden om Machi Koro te spelen

    Wat heb je nodig om Machi Koro te spelen/uit te oefenen:

    • De speelkaarten

    • Munten;

    • Twee dobbelstenen;

    • De spelregels en toelichting op de kaarten;

    • Maximaal 2 tot 4 spelers ouder dan 7 jaar.

    Veelgestelde vragen bij Machi Koro

    Ik heb niet genoeg geld om de hele rekening te betalen. Wat gebeurt er nu?

    Kun je de rekening van je tegenspeler niet volledig betalen? Betaal dan alle munten totdat je op 0 staat. De andere speler krijgt de rest van zijn munten dan niet. De restschuld is dan kwijtgescholden.

    Wanneer mag ik met twee dobbelstenen gooien?

    In het begin mag je met slechts één dobbelsteen gooien. Je mag pas met twee dobbelstenen gaan gooien als je het treinstation hebt afgebouwd. Let op: je bent niet verplicht om te wisselen naar twee dobbelstenen.

    Hoe weet ik wie de winnaar van Machi Koro is?

    De bedoeling van dit spel is om als eerste alle vier bezienswaardigheden van de stad volledig af te bouwen. Deze speler is de winnaar van het spel.