Regels van Jokeren

Wie staat er voor joker? Degene die Jokeren verliest! Bij dit spel moet je zoveel mogelijk kaarten kwijtraken. Dat doe je door setjes of rijen te vormen. Jokeren wordt gespeeld met minimaal twee spelers, die 104 kaarten verdelen. Daarbij zitten 4 jokers. Het komt dus neer op 2 complete kaartspellen. Hoe kun je precies winnen bij Jokeren en waar moet je op letten? Laten we eens kijken naar de spelregels.

Officiële Jokeren regels downloaden →

Uitleg over Jokeren:

    Kaarten zweven rond een man met rode kleding

    Geschiedenis van Jokeren

    Wie jokeren heeft bedacht en waar het vandaan komt, is onduidelijk. Waarschijnlijk werd het vroeger al in verschillende varianten gespeeld. Wanneer je er rekening mee houdt dat kaartspellen in het algemeen zo rond de 17e eeuw ontstonden in China, enige tijd na de uitvinding van het papier, zou de geschiedenis ver terug kunnen gaan. Veel spellen zijn nooit officieel opgeschreven of zijn zelfs verloren gegaan.

    Omdat het spel erg veel lijkt op Rummikub, is het aannemelijker dat het na 1912 zijn oorsprong heeft gevonden. Rummikub is namelijk in 1912 bedacht door de Roemeen Ephraim Hertzano. De Roemeense dictator Antonescu verbood eind jaren dertig van de vorige eeuw kaartspellen, waaronder waarschijnlijk ook het op Rummikub lijkende Jokeren.

    Welke regels zijn er bij Jokeren?

    Bij Jokeren zijn er niet zoveel spelregels. Dat is een voordeel, want daardoor kan iedereen het spelen. De spelregels zijn gemakkelijk te onthouden doordat er met setjes en rijen wordt gespeeld. Het spel staat garant voor een gezellige avond met vrienden, familie of andere kaartliefhebbers.

    Spelrondes

    In totaal speel je bij Jokeren 8 rondes. Na elke ronde krijgt iedere speler punten. Die worden bij elkaar opgeteld en opgeschreven. Het is de bedoeling dat de speler zo min mogelijk punten haalt, of te wel met zo min mogelijk kaarten aan tafel zit. Een ronde is afgelopen als een speler geen kaarten meer over heeft.

    Sets en rijen

    Je speelt je kaarten kwijt door rijen of setjes te maken. Die leg je open op tafel. Op die manier hoop je zo weinig mogelijk punten in je hand over te houden. Tijdens het spel maak je kaartencombinaties.

    Een set is een verzameling kaarten van drie of vier met dezelfde waarde, maar in verschillende kleuren. Bijvoorbeeld ruiten, hart, schoppen en klaver.

    Een rij is een verzameling van minstens drie kaarten van dezelfde kleur en opvolgende waardes. Bijvoorbeeld: aas - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - boer - vrouw - heer - aas.

    Ligt er een complete set op tafel waar geen kaart meer aangelegd kan worden? Dan wordt het setje weggepakt.

    Benoemen

    Wanneer je een Joker in een set hebt, noem je dat duidelijk. Stel dat je een harten 4, ruiten 4 en een Joker hebt. Dan zeg je er duidelijk bij dat de Joker de klaveren 4 vertegenwoordigt. De Joker kan alleen gepakt worden als je de Klaveren 4 hebt, en niet wanneer je schoppen 4 hebt.

    Rondes

    Jokeren speel je in meerdere rondes. Spreek van tevoren af hoeveel rondes er gespeeld zullen worden. Doorgaans speel je het in 8 rondes. Een vaak gebruikte verdeling van de rondes, is als volgt:

    • Ronde 1: 3 kaarten combinatie;

    • Ronde 2: 4 kaarten combinatie;

    • Ronde 3: 5 kaarten combinatie of een set;

    • Ronde 4: 2 combinaties van 4 kaarten;

    • Ronde 5: 2 combinaties van 5 of 1 van 10;

    • Ronde 6 en verder: alle kaarten.

    Puntentelling

    Na elke ronde worden de punten geteld van de kaarten die de spelers nog in hun handen hebben. Een winnaar van een ronde krijgt dus 0 punten, omdat hij geen kaarten meer heeft. Dat is positief, want die punten worden als strafpunten gezien. Voor deze kaarten krijg je de volgende hoeveelheid punten:

    • Joker: 25 punten;

    • Aas: 11 punten;

    • Heer, Vrouw, Boer en Tien: 10 punten;

    • 2 tot en met 9 is gelijk aan de waarde van de kaart.

    Speciale regel Jokeren 13

    Er zijn twee varianten van Jokeren; Jokeren 7 en Jokeren 13. Bij Jokeren 7 krijgt iedere speler 7 kaarten en bij Jokeren 13 krijgt iedere speler 13 kaarten. Het verschil is dat je Jokeren 13 met twee kaartensets speelt. Het is bij deze vorm van Jokeren ook alleen toegestaan kaarten aan te leggen of een kaart voor een Joker te wisselen als je al op tafel bent gekomen. Bij Jokeren 7 mag je juist altijd kaarten aanleggen of Jokers wisselen, zonder op tafel te komen met een set.

    Officiële regels van Jokeren downloaden

    Wil je leren jokeren? Dat kan heel eenvoudig. Je vindt hier de regels van het spel. Bij Jokeren zijn er niet veel regels, dus is het voor iedereen gemakkelijk te spelen.

    Officiële Jokeren regels downloaden →

    Hoe speel je Jokeren?

    Jokeren noemen we ook wel ‘veertigen’ of ‘veertigleggen’. Je kunt dit spel thuis spelen of met een grotere groep mensen. Het kan zelfs onder wedstrijdleiding, verdeeld aan meerdere tafels. Liefhebbers van Rummikub zullen de overeenkomsten tussen beide spellen herkennen.

    1. Deel kaarten uit

      Allereerst deelt men de kaarten uit. Iedere speler krijgt er, afhankelijk van de variant, 7 of 13. De rest wordt op een stapel gelegd. De speler naast de deler, is als eerste aan de beurt. Bij een beurt neem je een kaart van de stapel. Je kan eventueel uitkomen (door een setje of een rij te leggen). Je kunt ook een kaart afleggen op de aflegstapel.

    2. Raap een kaart

      Elke beurt begint met het rapen van een kaart van de gesloten stapel of de open stapel. Eerst speelt iedere speler een beurt zonder op tafel te komen. Wie een set heeft van 3 of meer kaarten van dezelfde waarde, legt deze de volgende beurt op tafel. Elke beurt eindigt met het weggooien van een kaart op de open stapel. Wanneer je al een paar setjes op tafel hebt kunnen leggen, mag je ook een kaart aanleggen bij eigen setjes of setjes van de tegenstanders. Je mag de jokers op tafel wisselen wanneer je in het bezit bent van een kaart waar de Joker op staat

    3. Kom uit

      Tijdens de ronde is het de bedoeling dat je kaartencombinaties op tafel legt. Je komt een eerste keer uit als je minimaal 40 punten hebt die je op tafel kunt leggen. Andere spelers mogen eventuele rijen en sets ook aanvullen met hun kaarten, als ze aan de beurt zijn.

    4. Een joker pakken

      Je mag een ontbrekende kaart in een set of een rij aanvullen met een joker. Een andere speler mag de joker inruilen als hij over de kaart beschikt die de joker voorstelt.

    5. Jokeren winnen

      In totaal worden er acht rondes gespeeld. Na elke ronde telt men de punten van de spelers. De speler die na acht rondes de minste punten heeft, is de winnaar. De speler zonder kaarten krijgt geen punten. De andere spelers tellen de kaarten die nog in hun handen zijn en schrijven deze op.

    Benodigdheden om te Jokeren

    Wat heb je nodig om Jokeren te spelen/uit te oefenen:

    • Minimaal twee spelers;

    • Twee setjes kaartspellen;

    • Een tafel om aan te zitten.

    Set met kaarten met onder meer twee jokers

    Veelgestelde vragen bij Jokeren

    Hoeveel punten is de joker waard bij jokeren?

    Wanneer je een joker pakt, levert dat -25 punten op. Je krijgt dus 25 punten aftrek op je totaal aantal punten. Je kunt met een joker dan ook flink de kans vergroten dat je wint. Daarom heet het spel ook ‘Jokeren’: het is de belangrijkste kaart in het spel.

    Wat is het verschil tussen Jokeren 7 en Jokeren 13?

    Bij Jokeren 7 krijgt iedere speler 7 kaarten en bij Jokeren 13 krijgt iedere speler 13 kaarten.Het is bij deze vorm van Jokeren ook alleen toegestaan kaarten aan te leggen of een kaart voor een Joker te wisselen als je al op tafel bent gekomen.

    Hoeveel jokers zijn er?

    Jokeren speel je met 104 spelkaarten, waarvan er 4 jokers zijn. Die 4 jokers komen uit twee complete kaartspellen. Met die jokers kun je snel veel punten kwijtraken. Dat is ook het doel van het spel: zoveel mogelijk punten kwijtraken.